איך אפשר לאסוף כסף (מס שבח) מהרצפה


עודד גאון, עו”ד – מאמר אורח

 

מוכרי מקרקעין משלמים מדי שנה לרשות המסים מס שבח בסכומי עתק. חלק מתשלומים אלה נעשים ללא צורך, בטעות, בגלל אי ידיעה ו/או אי מיצוי של זכויות המוכרים. 


הסוגיה:

כאשר בני זוג מוכרים דירת מגורים, באופן כמעט אוטומטי, הם ועורכי דינם מדווחים על העסקה תוך חישוב המס לפי שומה עצמית אחת, משותפת לשני בני הזוג. ולכן, במשרדי מיסוי מקרקעין מוציאים שומה אחת משותפת עם חישוב אחד של השבח והמס לתשלום.

המוכרים לא ערים לזכותם לערוך חישוב נפרד על הכנסתם מהשבח (הרווח) כתוצאה ממכירת הדירה כך שלכל אחד מבני הזוג ייוחס השבח בהתאם לחלקו בנכס הנמכר.

 


איך חישוב מפוצל, נפרד, יכול להשפיע “בכיס”? בשלושה אופנים:


1. אם ההכנסות של אחד.ת מבני הזוג נמוכות שמעותית לעומת השני, פיצול השבח יאפשר לבן הזוג שמרוויח מעט, לבקש את פריסת השבח לארבע שנות מס. שאז השבח הריאלי יתחלק לארבעה חלקים שנתיים שווים, וימוסה במס הכנסה: כל רבע יצטרף להכנסה החייבת במס הכנסה של המוכר, בשנת העסקה ובכל אחת משלוש השנים שלפניה. כך, בכל שנה מארבע השנים ישלם בן הזוג מס הכנסה (נמוך) לפי מדרגות מס ההכנסה הרלבנטיות לו לפי הכנסתו, ללא צירוף של הכנסות בן הזוג השני שמרוויח יותר.

קבלו דוגמה:

המצב השכיח: אם השבח ממכירת הדירה הוא 800,000 ₪. בהנחה ששיעור מס השבח הוא 25%, כי אז במצב “הרגיל”, ישלמו בני הזוג יחדיו 200,000 ₪ מס שבח.

המצב המומלץ: אם יבקשו את פיצול השבח – דהיינו, שכל אחד ימוסה בנפרד, כי אז השבח לכל אחד יהא חצי – 400,000 ₪. בן הזוג שמרוויח מעט יבקש בדיווח למס שבח, שתבוצע לו “פריסת השבח” שמשמעה שבשנת העסקה ובשלוש שנים שקדמו לה, תצורף הכנסה בסך של 100,000 ₪ להכנסה החייבת במס הכנסה של בן הזוג שמרוויח פחות.
בהנחה שהרוויח מעט, אם בכלל היו לו הכנסות, בהנחה שבכל אחת מארבע השנים הוא.היא מעל גיל 60, ובתנאי שרו”ח שלו.ה כבר שידר דוחו”ת שנתיים למס הכנסה עבור כל אחת מארבע השנים, מס ההכנסה עבור הכנסה שנתית זו, יהא: 10,904. כפול ארבע שנים=43,616 ₪. זאת, במקום 100,000 ₪. קרי, חיסכון של : 56,384 ₪.

אבל, אם בן הזוג מתחת לגיל 60, ולא הרוויח בשנת המס, כי אז שיעור המס יהא 25%, כלומר ישלם 25,000 ₪ בגין הכנסה בסך 100,000 ₪. לכן, במקרה זה המס יופחת רק באמצעות נקודות הזיכוי.

2. תושבי ישראל זכאים לנקודות זיכוי שמפחיתות את גובה מס ההכנסה שעליהם לשלם.
שווי נקודת זיכוי לשנת 2023 הוא: 2,820 ₪.
פיצול השבח בין בני הזוג מאפשר ניצול כפול של נקודות הזיכוי. כל אחד מבני הזוג ינצל את נקודות הזיכוי. מה שיכול להגיע לחיסכון במס לארבע שנים של 25,380 ₪! ואפילו יותר.

מזכיר: התחלנו, מתשלום של 100,000 ₪ מס שבח ואחרי ביצוע פריסה, ירדה החבות לבן הזוג שמרוויח מעט, אם בכלל, ל- 43,616 ₪. ולאחר הפחתת נקודות הזיכוי לאשה, תופחת החבות במס שבח ל – 12,596 ₪! חיסכון של כמעט 88,000 ₪!!!

3. מס יסף:  אם שווי דירת המגורים הנמכרת עולה על 5,220,200 ₪, ואין פטור ממס שבח, כי אז השבח ממכירת הדירה מצטרף להכנסה החייבת במס הכנסה. אם ההכנסה השנתית החייבת במס הכנסה היא 698,280 ₪, כי אז בגין כל סכום שמעל לסך זה משלמים מס הכנסה “נוסף” בשיעור של 3%. (אם הדירה הנמכרת ממוסה בחישוב הליניארי החדש, מוסיפים להכנסה החייבת רק את אותו חלק מהשבח שחייב במס שבח).

על כן, כאשר מפצלים את השבח בין בני הזוג, השבח שמתווסף להכנסה החייבת פוחת, לכן פוחתת ההכנסה החייבת ולכן יתכן שיורדים מתחת לרף של 698,280 ₪, שאז לא משלמים מס יסף.
לפי הדוגמא הנ”ל, כתוצאה מפיצול השבח בין בני הזוג, 400,000 ₪ שבח ייוחסו להכנסת בן הזוג שמרוויח מעט, אם בכלל. כלומר ובהנחה שזו תהא הכנסתו החייבת, בן זוג זה לא ישלם מס יסף. ואז יתכן שיחסכו עוד כמה עשרות אלפי שקלים.


“מזון למחשבה”:

לעיתים, הדירה רשומה רק על שם אחד מבני הזוג. במקרה בו בני הזוג התגוררו בדירה תקופה ממושכת, ניתן לטעון לתחולתה של חזקת השיתוף בין בני זוג, קרי, שיראו את הדירה כשייכת לשני בני הזוג למרות הרישום על שם אחד מהם. או אז, נתן יהיה לבקש את פיצול השבח בין שני בני הזוג, וכל הטוב המתואר לעיל יהא לפתחו.ה של בן.בת הזוג שמרוויח מעט. זאת כמובן בתנאי שמסוגל להתכופף ולאסוף את הכסף מהרצפה… (:

 


נקודה מעניינת נוספת:
לפי פסק דין של וועדת הערר, ניתן לבסס את חזקת השיתוף גם לגבי נכס שהתקבל בירושה ולפצל את השבח ממכירתו בין בני הזוג, בתנאי שההעברה נעשתה מבעוד מועד – הרבה לפני מכירת הנכס וכמובן בתנאי שנעשתה בתום לב.


לסיכום:

קיימת זכאות לפיצול השבח בין בני זוג, ולכן במקרה בו קיים פער משמעותי בהכנסות ביניהם, דהיינו, אחד מבני הזוג מרוויח מעט, אם בכלל, חשוב מאד להיות עירני להשלכות המס המצוינות שפירטתי לעיל שיכולות לנבוע אם מבקשים את פיצול השבח בין בני הזוג. הנושא רלבנטי גם אם הנכס רשום על שם אחד מבני הזוג, ובמקרים מסוימים אפילו אם הנכס התקבל בירושה.

ולסיום סיומת:
העירנות לנושא זה חשובה לפני עסקה, במהלך עסקה וגם לאחר עסקה

אם מכל סיבה שהיא לא התבקש פיצול השבח בדיווח למס שבח,
יש עדיין עוד מה לעשות!

האמור הוא מידע כללי, ואין לראות בו יעוץ משפטי.

לבדיקת מקרה ספציפי או לגבי כל שאלה שמתעוררת – מוזמנים לפנות ישירות לעו”ד עודד גאון במייל gaonoded@gmail.com או בנייד: 054-4647700

לשיחת ייעוץ והכוונה ראשונית ללא עלות מלאו את הפרטים ונחזור אליכם:

אהבתם את המאמר? שתפו אותו עם חברים וקולגות, הם יודו לכם

שיתוף בפייסבוק
שיתוף במייל
שיתוף בוואסטאפ
הדפסה

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

חבילת המקצוענים - ת׳כלס

כל מה שאתם באמת צריכים לדעת כדי להרוויח הרבה כסף ולשלם פחות מיסים

ארזנו לכם את חבילת הידע המלאה בצורה הכי נוחה והכי משתלמת!
כל הנושאים החשובים, כל סוגי המדיה, בכל דרך שתרצו ובכל זמן.

Call Now Button